top of page
  • Foto van schrijverlustulla

Bewust tot rust komen: #durfterusten

Gezond bewegen is mijn stokpaardje, dus wat volgt kan op het eerste gezicht tegenstrijdig klinken. Niets is minder waar. Durven te rusten gaat over rust nemen op het juiste moment, over actief rusten, over gezond pauzes nemen en over slapen.


Van rusten word je sterker

Ik herinner me nog goed het moment wanneer ik uit het ziekenhuis werd ontslagen. Na zes dagen aan het bed gekluisterd te zijn stapte ik vol goede moed richting de gang met het idee de trap te nemen naar de inkomhal van het ziekenhuis. Wat was ik blij dat er een lift was halverwege de gang. Mijn lichaam had al mijn energie nodig gehad om te herstellen. Mijn batterij was leeg.


En als die batterij leeg is, moet hij de kans krijgen om terug op te laden. Onze energie halen we voornamelijk uit voeding en zuurstof, maar ook rustmomenten helpen je om jouw energievoorraad aan te vullen.



(en onze kat beseft dit heel goed ☺️🐈‍⬛)

Wanneer je nog bezig bent met je behandeling, heb je misschien het gevoel dat je de hele dag die pauzedruk indrukt, dik tegen je zin. En ik hoor tijdens mijn begeleidingen ook vaak dat vrouwen zich schuldig voelen als ze eens niets doen…

Neem het van mij aan, rust is essentieel voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Het helpt je om op te laden en efficiënter te zijn wanneer je weer aan de slag gaat.


Enkele voorbeelden van wat er allemaal in je lichaam gebeurt als je in rust gaat:

  • Tijdens een rustperiode worden afvalstoffen weggewerkt.

  • Rust helpt je om de voorraad glycogeen aan te vullen.

  • Door te rusten maakt je lichaam nieuwe mitochondriën aan, kleine energiefabriekjes die efficiënter energie produceren.

  • Jouw spiervezels, bindweefsel en pezen krijgen de kans om te herstellen en sterker te worden. Rust kan blessures vermijden.

  • Door te rusten verlaag je de aanmaak van cortisol, het stresshormoon.


Belang van kwaliteitsvolle slaap


Naast op tijd rustmomenten in te lassen is ook voldoende slaap cruciaal. Slaap heeft namelijk een beschermende en herstellende functie. Van een lichte slaap gaan we over tot een diepe slaap en net in die diepe slaap krijgt ons lichaam de kans om fysiek te herstellen. Hoe minder deze fase verstoord wordt hoe fitter je uit bed stapt. Mijn top 3 tips om je diepe slaap te bevorderen:


  • Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan, zelfs in het weekend. Dit helpt je lichaam om in een natuurlijk slaapritme te komen.

  • Beperk blootstelling aan schermen: Het blauwe licht van smartphones, tablets en computers beïnvloedt de aanmaak van melatonine, een hormoon dat de slaap reguleert. Leg deze schermen minstens een uur voor het slapengaan aan de kant.

  • Vermijd alcohol: Hoewel alcohol je slaperig maakt en je sneller kan doen inslapen, breng je minder tijd door in de diepe slaapfase waardoor de kwaliteit van je slaap aanzienlijk vermindert.


Zowel rust nemen als voldoende slaap krijgen zijn essentieel voor een gezond en gebalanceerd leven. Integreer regelmatige rustmomenten en een goede slaaproutine. Leer je hoofd en je lichaam genieten van de rust en van het nietsdoen.



___

Mentaal en fysiek rust vinden is pure luxe en niet gemakkelijk wanneer je onlangs de diagnose kreeg, of wanneer je lichaam nog steeds last heeft van bijwerkingen. Voel je dat je begeleiding kan gebruiken? Contacteer me op 0491 73 42 04 of lust.ulla@gmail.com. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.


51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page