top of page
  • Foto van schrijverlustulla

Zelfzorg egoïstisch? 7 tips om tijd voor jezelf te nemen

Bijgewerkt op: 22 mrt. 2023


In deze blog onthul ik 7 dingen die ik elke dag doe (of zou willen doen). Gewoon om me beter te voelen. Noem het gerust zelfzorg.

En neen, zelfzorg is niet egoïstisch. Integendeel. Ironisch genoeg kun je meer geven als je aan zelfzorg doet. Zodra je behoeften zijn vervuld, ben je blij om te geven.


Het zit ‘m in de kleine dingen

Een luxueuze massage, een ontspannende reis, …Het zijn allemaal zalige manieren om voor jezelf te zorgen, maar er zijn ook andere, eenvoudigere manieren. Het gaat erom voor jezelf te zorgen op elke manier die er voor jou toe doet en dat zit ‘m voornamelijk in de kleine dingen.



7 tips om goed voor jezelf te zorgen. Voor elke dag eentje.

  1. Ik ga naar buiten. Het hoeft niet lang te duren, en je moet al helemaal geen doel hebben. Maak een wandeling, sla een praatje met de buurvrouw of kijk naar de wolken en zoek er leuke figuren in. Snuif de lucht op en voel de wind. Al is het maar vijf minuten. 🌤️

  2. Beweeg, wees actief. Een gezonde geest in een gezond lichaam is mijn streefdoel. Door te bewegen komen anti-stresshormonen, goed-gevoelhormonen én gelukshormonen vrij. Hoe zalig is dat? 🥰

  3. Geniet van je guilty pleasure. Ik hou van mijn dagelijks kopje koffie met een chocoladekoekje. Ik maak er tijd voor, het is zelfs een prioriteit geworden. Koffie, koekje, met zicht op de tuin, kijkend naar de vogels en de glurende kat en in het ideale geval een zonnestraal op mijn gezicht. Voel je niet schuldig, maar geniet van die guilty pleasure. ☕

  4. Start met onkruid wieden. Jep, het klinkt misschien bizar, maar wanneer ik stress ervaar ga ik onkruid wieden. Ik stel mezelf vooraf geen eisen. Ik bepaal niet eens hoelang ik dit zal doen of welke oppervlakte van mijn tuin ik onder handen zal nemen. Ik begin er gewoon aan en wanneer ik tot rust gekomen ben stop ik ermee. Op het einde ben ik altijd wel trots op het resultaat. 🍀

  5. Vergeet niet te wisselwerken. Sommige dagen zijn voor mij thuiswerkdagen, ik noem ze vaak ook ‘zitdagen’. Maar die zitmomenten onderbreek ik ieder half uur. Dit heet ‘wisselwerken’. Dit kan je zowel doen op het werk als thuis, zelfs wanneer je je even niet zo goed voelt en het rustig aan moet doen. 👩🏻‍💻🚶🏻‍♀️

  6. Zeg nee tegen snoozen. ’s Morgens snoozen voelt voor mij aan als een soort van marteling. Telkens opnieuw dat gevoel krijgen dat je nog even verder mag slapen om na zeven minuten terug door die vervelende alarmtoon naar de realiteit gekatapulteerd te worden. Eén keer dat alarm horen is voor mij voldoende. En op die manier krijg ik nog vijftien minuten extra tijd ’s morgens. (Kies je snoozen als jouw guilty pleasure (zie tip 3)? Geen probleem, maar besef dat je hiermee per week bijna twee uur ‘kwijt’ bent!) 😴

  7. Neem vaker de fiets. Vorig jaar verkocht ik mijn wagen en gaf ik mezelf een mooie elektrische fiets cadeau. Heel drastisch, ik weet het, maar gelukkig kan ik gebruik maken van de deelwagen in het dorp. Die staat slechts op vijf minuutjes wandelen. Dus ook wanneer ik de wagen neem, blijf ik actief. Wil je het niet zo extreem aanpakken? Parkeer je fiets voor jouw wagen in de garage. Het wordt gemakkelijker om de fiets te nemen dan hem te moeten verplaatsen. 🚴🏻‍♀️



Ziezo, zeven zaken waarmee je meteen aan de slag kan. Ik hoop dat (enkele van) deze tips blijven hangen, dat ze een gewoonte worden. Dat voor jezelf zorgen een gewoonte wordt. Niets moet, kies uit wat jou het best ligt.


Hulp nodig om effectief aan de slag te gaan? Ik help je graag. Geef een seintje voor een gratis ontdekkingsgesprek. Tot binnenkort.


Ulla 😉


157 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page